سفارش تبلیغ
صبا ویژن
همواره در پی دانش باشید که طلب آن واجب است . و . . . در سفر، همره و درغربت، همدم است . [امام علی علیه السلام]
 
جمعه 89 خرداد 21 , ساعت 11:21 صبح



































بانوان اول خاورمیانه را می‌شناسید؟












همه از نقش میشل اوباما، همسر باراک اوباما رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا و کارلا برونی، همسر نیکولا سارکوزی رئیس جمهوری فرانسه آگاهیم.













































همه از نقش میشل اوباما، همسر باراک اوباما رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا و کارلا برونی، همسر نیکولا سارکوزی رئیس جمهوری فرانسه آگاهیم. خوب می‌دانیم که حضور سیاسی و فرهنگی آنها تا چه اندازه است و تا چه اندازه در کنار همسرهایشان در مقابل دوربین‌ها خود را نشان می‌دهند. اما بانوهای اول خاورمیانه چه کسانی هستند؟ کدام یک از همسران رئیس جمهورهای خاورمیانه حضور فعال در صحنه سیاسی کشورشان و صحنه سیاسی بین المللی دارند.


اگر نگاهی به تاریخ خاورمیانه بیندازیم در می‌یابیم که عرصه سیاسی منطقه بیشتر مرد محور بوده و زنان کمتر نماد بیرونی داشته‌اند. اما در همین مواقع نیز زنان در پشت صحنه نقش خود را ایفا می‌کردند و تاثیرهای به سزایی در فعالیت‌های سیاسی همسران و پادشاهان داشته‌اند. مثلا همه می‌دانیم که علت اصلی قتل امیرکبیر فشار شدید مهد علیا، مادر ناصرالدین شاه بود که دل خوشی از امیر کبیر نداشت و تنها راه کنار گذاشتن او را قتلش می‌دانست.


حال با تمام این احوال و با گذشت سال‌ها از تاریخ مرد سالار خاورمیانه بانوهای اول این منطقه چه کسانی هستند؟




? بانوی اول عراق


هیرو ابراهیم احمد، زن مسنی که ?? سال پیش با جلال طالبانی، رئیس جمهوری فعلی عراق ازدواج کرد. خانم هیرو بیشتر دوست دارد که پشت سایه همسرش پنهان بماند. به همین دلیل کمتر عکسی را می‌یابیم که به صورتی تکی بوده و در کنار همسرش نباشد. همسر جلال طالبانی تا به حال فقط یک بار در صدر اخبار قرار گرفته است. آن هم در سال ???? زمانی که توسط تروریست‌ها ترور شده بود. در آن روز او می‌خواست به یک کنفرانس فرهنگی که در بغداد برگزار شده بود، برود که در راه یک بمب کنار جاده‌ای منفجر شد و باعث مرگ چهار تن از محافظانش شد. خوشبختانه به او آسیبی نرسید.




? بانوی اول ترکیه


در ترکیه نام آمنه اسم ناآشنایی نیست. بسیاری هنگامی که نام آمنه برده می‌شود به یاد مادر پیغمبر (ص) می‌افتند. اما در ترکیه سال‌ها است که علاوه بر این تداعی، مردم به یاد آمنه اردوغان، همسر رجب طیب اردوغان نیز می‌افتند. آمنه اردوغان ?? سال سن دارد. در سال ???? با رجب طیب اردوغان زادواج کرد. به رغم این که فضای سیاسی ترکیه به دلیل تبعیت از آموزه‌های سکولاریزم با حجاب مخالف است، اما او به این اعتراض‌ها توجهی نمی‌کند و همیشه حجاب دارد. در استقبال‌های رسمی اردوغان بی‌احترامی‌های بسیاری به آمنه شده است. مثلا زمانی که احمد نجدت سزر، رئیس جمهوری سابق ترکیه از طیب اردوغان برای حضور در یک مراسم ویژه دعوت کرده بود، از همسر او دعوت نکرد که جنجال‌های بسیاری را نیز برانگیخت. اما امروز خانم آمنه احساس راحتی و آسودگی بیشتری می‌کند. خصوصا از زمانی که عبدالله گل رئیس جمهوری ترکیه شده و همسر او نیز مانند آمنه محجبه است.




? بانوی اول سوریه


خانم اسماء اسد، بانوی اول سوریه محسوب می‌شود. هنگامی که بشار اسد کار خود را در کاخ ریاست جمهوری سوریه آغاز کرد، اسماء همسرش بود. خانم اسماء اسد ?? سال سن دارد و متولد لندن است. پدرش پزشک و متخصص قلب است و از چهره‌های سرشناس پزشکی سوریه محسوب می‌شود. اسماء اسد فارغ التحصیل رشته ادبیات فرانسه از دانشگاه بریتانیا است و بازگشتش به سوریه نیز تنها زمانی رخ داد که با بشار اسد ازدواج کرد. اسماء اسد از نخستین روزی که قدم به خاک سوریه گذاشت سفرهای خود به شهرهای مختلف سوریه را آغاز کرد. تقریبا جایی در سوریه نیست که او به آنجا سفر نکرده باشد و از نزدیک پای صحبت‌های مردم ننشسته باشد. او در سال ???? نخستین سازمان غیر دولتی سوریه را تاسیس کرد.




? ملکه و بانوی اول اردن


خانم رانیا آل یاسین، نه تنها بانوی اول اردن بلکه برای بسیاری از کشورهای عربی بانوی اول آنها نیز هست. احترام ویژه‌ای که به شخصیت و چهره‌ فعال و کاریزماتیک او می‌دهند، باعث شده تا خانم رانیا از احترام ویژه‌ای در میان زنان خاورمیانه برخوردار باشد. ملکه اردن خانمی زیبارو و جذاب با اعتماد به نفس بالا است که تسلط کامل به زبان انگلیسی دارد و تا کنون نیز چند جلد کتاب به زبان انگلیسی نوشته است. آخرین کار او در ایالات متحده جزء پرفروش‌ترین کتاب‌های منتخب نیویورک‌تایمز شده که درباره آموزش و پرورش در اردن و رفتار و ادبیات کودک است. خانم رانیا تا به حال در برنامه‌های مختلف شبکه‌های تلویزیونی امریکا حاضر شده که از مهمترین آن می‌توان به حضور در برنامه پرطرفدار اپرا وینفری، اشاره کرد.


خانم رانیا در ?? آگوست ???? در یک خانواده فلسطینی به دنیا آمد. تحصیلات دانشگاهی خود را در کویت انجام داده و برای تکمیل تحصیلات خود نیز دوره‌های دانشگاه امریکایی‌های قاهره در رشته بازرگانی را به طور کامل به پایان رسانده است. در سن ?? سالگی بر سر میز یک میهمانی شام با عبدالله بن حسین آشنا شد. این آشنایی باعث ازدواج او با پادشاه فعلی اردن شد.


رانیا در یوتیوب یک صفحه ویژه دارد. همچنین در بخش‌های اجتماعی و بین‌المللی نیز بسیار فعال است. فعالیت‌های او عموما در بخش احقاق حقوق زنان عربی است که با واکنش منفی تندروهای عرب نیز رو به رو شده است.




? بانوی اول لبنان


وفاء سلیمان، هنگامی که با همسرش آشنا شد هیچ گاه تصور نمی‌کرد که یک روز او را در کسوت ریاست جمهوری لبنان ببیند. او زمانی با میشل سلیمان آشنا شد که وی دوره‌های آموزشی خود در دانشکده افسری را به پایان رسانده بود. از همان زمان علاقه وافری به آموزش و معلمی داشت. به همین دلیل هم مدت‌ها در این حرفه فعالیت کرد و پس از آن کارشناس ارشد وزارت آموزش و پرورش شد. هنگامی که همسرش ریاست ستاد ارتش لبنان را بر عهده گرفت، از سمتش در وزارت آموزش و پرورش استعفا داد و به خانه‌داری مشغول شد. اما میشل سلیمان هیچ گاه اجازه نداد خانمش خانه‌نشین و منزوی شود. او مادر سه پسر است و فعالیت‌های ویژه‌ای در امور اجتماعی به خصوص در حقوق کودک دارد.




? بانوی اول فلسطین


غالبا همسران رهبران فلسطینی در زیر سایه مردانشان زندگی کرده‌اند. بسیار نادر بوده که همسر یک رهبر فلسطینی در انظار عمومی دیده شود. اما امینه عباس با تمام همسران رهبران فلسطینی تفاوت دارد. پس از آن که یاسر عرفات رئیس فقید حکومت خودگردان فلسطینی از دنیا رفت و محمود عباس جانشین او شد، امینه نیز پا به پای همسرش در رسانه‌های عمومی ظاهر شد.


همیشه این گونه معروف بود که همسر یاسر عرفات اهل خوشگذارانی است و به جای آمدن مقابل دوربین‌ها دوست دارد که جهانگردی کند. به همین دلیل کمتر دوربینی می‌توانست او را تعقیب کند چرا که به جای حضور در کنار یاسر عرفات غالبا در سفر بود. بر عکس امینه عباس که کنار همسر بودن را بر هر چیز دیگر ترجیح می‌دهد. اطلاعات چندانی از امینه در دست نیست اما همین بس که محجبه است و علاقه چندانی به سفر کردن ندارد به گونه‌ای که تا به حال یک بار هم همسرش را در سفرهای خارجی همراهی نکرده است.




? بانوی اول ایران


خانم اعظم السادات فراحی، همسر محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهوری ایران است. تا کنون دو بار به همراه همسرش به خارج از کشور سفر کرده و در کنار او در مراسم رسمی حاضر شده است. یک بار در سفر به ترکیه و بار دیگر در سفر به جزایر کومور. وی یکی از فعالان مبارزه با تجاوز اسرائیل به غزه در ژانویه ???? بود. نامه او به سوزان مبارک همسر حسنی مبارک، رئیس جمهوری مصر در همین رابطه برای مدتی در میان زنان سیاسی جهان او را خبر ساز کرد. در آن نامه او به کارهای انسان‌دوستانه و خیرخواهانه خانم سوزان مبارک اشاره کرده بود و در مقابل از این که در برابر تجاوز اسرائیل به غزه سکوت اختیار کرده، تعجب خود را ابراز داشته بود.




? بانوی اول افغانستان


زینب کرزای، در سال ???? با حامد کرزای رئیس جمهوری فعلی افغانستان ازدواج کرد. او متولد قندهار است و فارغ التحصیل رشته پزشکی زنان از دانشگاه کابل است. سال‌ها در بیمارستان‌های پاکستان کار کرده است اما هنگامی که با حامد کرزای ازدواج کرد از کار خارج از خانه منصرف شد و در حال حاضر در منزل همسرش خانه‌داری می‌کند.


تنها سفر خارجی او سفر به ایران به همراه همسرش در سال ???? و در دوران ریاست جمهوری سید محمد خاتمی است. فاصله سنی خانم زینب کرزای با حامد کرزای در حدود ?? سال است. او مادر یک پسر سه ساله است که در سال ???? به دنیا آمده که نامش میرویس است.




? بانوی اول مصر


سوزان مبارک همسر حسنی مبارک، رئیس جمهوری مصر بانوی اول این کشور محسوب می‌شود. شهرت او زمانی بالا گرفت که در کارهای خیریه و کمک‌رسانی به فقرا بسیار کوشا بود. او سرپرستی چند موسسه خیریه را بر عهده دارد و سال‌ها نیز در برنامه‌های تلویزیونی مرتبط با کودکان فعال بوده است. خانم مبارک متولد ???? از مادری بریتانیایی و پدری مصری است. پدرش پزشک بود و از شهرت خانوادگی در مصر برخوردار بود. خانم مبارک فارغ التحصیل علوم سیاسی از دانشگاه امریکایی‌های قاهره است و دو فرزند دارد.




? بانوی اول اسرائیل


سارا نتانیاهو، با وجود این که لقب بانوی اول اسرائیل را دارد اما به خواسته شوهرش کمتر در جشن‌ها و مناسبت‌های رسمی شرکت می‌کند. رسانه‌های اسرائیلی گزارش‌های عجیب و غریبی از رفتارهای سارا با همسرش منتشر می‌کنند. این گونه معروف است که حسادت‌های زنانه به خصوص وجود کارمندهای زن در محل کار همسرش مشاجرات شدیدی را بین او و نتانیاهو موجب شده است. از نخستین روزهایی که نتانیاهو اداره دولت اسرائیل را به دست گرفت، این گونه معروف بود که همسرش اعتماد به نفس ندارد.


به همین دلیل هم بود که نتانیاهو در اغلب کمپ‌های انتخاباتی‌اش به تنهایی ظاهر می‌شد و سارا در کنارش نبود. مشاوران نتانیاهو به او توصیه می‌کردند که برای بهبود وضعیت روحی سارا او را به امریکا بفرستد تا با میشل اوباما از نزدیک دیدار کند شاید که اعتماد به نفسش را بازیابد. سارا همیشه تلاش می‌کرده مستقل از همسرش کار کند و در بسیاری از موارد در این زمینه هم زیاده‌روی کرده است. او روان شناس کودک است و در همین زمینه نیز فعالیت می‌کند.



















نویسنده : علی موسوی خلخالی

جمعه 89 خرداد 21 , ساعت 11:21 صبح


























آغاز فعالیت پلیس نامحسوس امنیت‌اخلاقی





































نیروهای نامحسوس امنیت اخلاقی در حالی که دارای حکم ماموریت و کارت شناسایی هستند، ماموریت‌های خود را انجام می‌دهند/ از اوایل خرداد ماه امسال شدت حضور پلیس در تفرجگاه‌ها، بیشتر می‌شود.























رییس‌پلیس امنیت اخلاقی ناجا از پر رنگ شدن حضور پلیس در پارک‌ها و تفرجگاه‌ها در آستانه فصل تابستان خبر داد.


به گزارش خبرنگار ایلنا، رییس پلیس امنیت اخلاقی ناجا با اشاره به این که ماموران پلیس همیشه در تفرجگاه‌ها، پارک‌ها حضور دارند، افزود: طی سال گذشته حدود ?? هزار نیروی پلیس امنیت اخلاقی برای ایجاد امنیت در حاشیه رودخانه‌ها، پارک‌ها، جنگل‌ها و... حضور داشتند.


وی افزود: از اوایل خرداد ماه امسال شدت حضور پلیس در تفرجگاه‌ها، بیشتر می‌شود و ماموران پلیس شناسایی اراذل و اوباش، مواد فروشان، توزیع کنندگان سی دی های مبتذل و افرادی که اقدام به فروش مشروبات الکلی می‌کنند، را شناسایی و به آنها برخورد خواهند کرد.


سردار روزبهانی ادامه داد: ماموران پلیس امنیت اخلاقی در برخی از تفرجگاه‌ها در ایستگاه‌های سیار پلیس و در برخی از مناطق هم به صورت گشتی حضور خواهند داشت.


رییس پلیس امنیت اخلاقی ناجا در پاسخ به این سوال که آیا ماموران پلیس نامحسوس در تفرجگاه‌ها حضور خواهند داشت، اظهار کرد: هر پلیسی برای خود نیروهای نامحسوسی دارد که در این راستا نیروهای نامحسوس امنیت اخلاقی در حالی که دارای حکم ماموریت و کارت شناسایی هستند، ماموریت‌های خود را انجام می‌دهند و مردم حق دارند که در صورت مواجهه با پلیس نامحسوس از آنها حکم ماموریت و کارت شناسایی بخواهند.











جمعه 89 خرداد 21 , ساعت 11:21 صبح








































کاهش وزن ? حرف دارد












چرا کم کردن وزن گاهی سخت است و چگونه می‌شود بعد از کاهش وزن جلوی بازگشت مجدد وزن را گرفت؟













































چرا کم کردن وزن گاهی سخت است و چگونه می‌شود بعد از کاهش وزن جلوی بازگشت مجدد وزن را گرفت؟ محققان می‌گویند تبعیت از ? استراتژی زیر به شما کمک می‌کند در رژیم خودتان موفق باشید و بتوانید در مقابل ریزه‌خواری، استرس و احساسات منفی‌تان بدون پناه بردن به شیرینی و شکلات بایستید....


?) بر افکارتان مسلط شوید:


آیا یک بسته بیسکوییت روی میز آشپزخانه شماست و گمان می‌کنید قدرتی انکارناپذیر شما را به سمت آن هدایت می‌کند؟ واقعا این‌طور نیست. در واقع، این تفکرات شما هستند که رفتارهای شما را هدایت می‌کنند و پشت هر لقمه‌ای که می‌خورید فکری وجود دارد. اگر بگویید: «یک لقمه بیشتر خوردن مهم نیست» احتمال آنکه گرفتار ریزه‌خواری شوید، زیاد است اما اگر بگویید: «دوست دارم لقمه دیگری بخورم اما رژیم دارم و به آن احترام می‌گذارم» همه چیز بهتر پیش خواهد رفت.


?) منشأ احساسات‌تان را بشناسید:


اضطراب، استرس، تنهایی، بی‌حوصلگی، عصبانیت، ناراحتی و... برخی احساسات سبب می‌شوند شما به سمت یخچال بروید. غذا خوردن به طور حتم موجب می‌شود فرد برای لحظاتی هم که شده مشکل خود را فراموش کند ولی این کافی نیست. احساسات منفی به شکل طبیعی در ما هستند و حتی می‌توان گفت وجود آنها مفید هم هست زیرا به ما کمک می‌کنند تا مشکل را درک کرده و آن را حل کنیم. مهم آنجاست که ثبات خود و اعتماد به نفس‌مان را از دست ندهیم. بهترین کار این است که وقتی دچار اضطراب می‌شویم، منشأ آن را جستجو کنیم. شناسایی منشأ احساسات منفی سبب می‌شود بی‌دلیل خوردن را جایگزین راه‌حل نکنید. یک استراتژی دیگر هم سرگرم کردن خود به کارهای دیگر است؛ به طور مثال می‌توانید تلویزیون روشن کنید یا یک کتاب یا مجله بخوانید. زنگ زدن به یکی از دوستان یا دوش گرفتن هم راه‌حل دیگری است.


?) بگذارید گرسنه‌تان شود:


آدم به راحتی می‌تواند گرسنگی را از میل مضاعف به غذا خوردن تشخیص بدهد. بهترین راه‌حل، این است که آدم به حالات بدنی خودش قبل و بعد از هر وعده غذایی توجه کند. قبل از هر وعده غذایی معمولا معده خالی است و صداهای ریز می‌دهد. در این حالت میزان احساس گرسنگی، هشت‌دهم است. در میان غذا حس می‌کنید معده‌تان کمی پر شده و میزان گرسنگی به پنج‌دهم می‌رسد. بعد از اتمام غذا با آنکه معده کاملا پر شده ولی احساس خالی بودن دهان و گلو ممکن است فرد را به خوردن ترغیب کند. در این حالت میزان گرسنگی دودهم است. ?? دقیقه بعد از اتمام غذا به فرد احساس سیری و حتی زیاده‌خوری دست می‌دهد. اگر می‌خواهید تناسب اندام خود را حفظ کنید تنها زمانی که فکر می‌کنید، گرسنه‌اید غذا بخورید. مطمئن باشید هیچ کس از گرسنگی نمی‌میرد.


?) واقع‌گرا باشید:


وقتی رژیم می‌گیرید، باید مقدار کالری مشخصی را مصرف کنید و هیچ بهانه‌ای نباید سد راه‌تان شود. برخی فکر می‌کنند یک شب بیرون رفتن، یک مهمانی، چند روز خوش‌گذرانی در تعطیلات و یک شام با یکی از دوستان بیرون رفتن نمی‌تواند به روند رژیم آنها لطمه‌ای وارد کند. ولی باید بدانید که حتی یک نیم‌تکه بیسکوییت یا یک بند انگشت کِرِم روی بیسکوییت هم می‌تواند به افزایش وزن شما منجر شود، پس خودتان را گول نزنید.


?) قیاس نکنید:


حقیقت این است که همه افرادی که تناسب اندام دارند به نحوی میزان غذای مصرفی‌شان را محدود می‌کنند. در واقع، چه به دلیل لاغر ماندن و چه به دلیل سالم بودن، این افراد سعی می‌کنند مواد غذایی کم چرب و بدون قند را انتخاب کنند. متاسفانه بسیاری از افرادی که تصمیم می‌گیرند وزن کم کنند، سعی دارند این‌گونه افراد را الگوی خود قرار داده و مانند آنها غذا بخورند. محدود کردن ناگهانی خود سبب بروز احساس ناعدالتی و انگیزه‌ای برای گول زدن خودتان می‌شود. این دسته از افراد هیچ‌گاه به آنچه می‌خواهند نمی‌رسند. نگاه کردن به ظرف غذای طرف مقابل خوب است اما تبعیت از آن درست نیست. به جای مقایسه خود با دیگران به یک متخصص مراجعه کرده و برنامه غذایی خاص خود را دریافت کرده و از آن و پیروی کنید.


?) به اندازه کافی غذا بخورید:


اگر عادت دارید حین پختن غذا مقداری از آن را بچشید، موقع صحبت کردن با تلفن، چیپس بخورید یا در مسیر رفتن به محل کار، آب‌نباتی در دهان بگذارید، به این معنی است که شما مرتبا در حال دریافت کالری هستید. در درجه اول سعی کنید هرگاه می‌خواهید چیزی بخورید حتما آرام بنشینید. غذاهایی که سرپایی خورده می‌شوند شما را از نظر فیزیکی سیر می‌کنند اما از نظر روانی خیر. در واقع نه تنها دهان و معده باید سیر شود، چشم هم نیاز به سیر شدن دارد. در این صورت شما به اندازه کافی و نه اضافه‌تر غذا می‌خورید و مطمئنا وزن کم خواهید کرد.


?) مثبت‌اندیش باشید:


یک کیلو وزن کم کردن کار سختی نیست. تنها کافی است انگیزه و اعتماد به‌نفس داشته باشید اما معمولا راحت، طولانی و سخت است. خسته شدن، دلزده و ناامید شدن طبیعی است. اگر می‌خواهید موفق باشید و تا رسیدن به اندامی ایده‌آل تلاش کنید، باید خود را با انگیزه نگه دارید. وقتی اشتباهی انجام می‌دهید، به جای متهم و سرزنش کردن خود، اشتباهات‌‌تان را بشناسید و در مورد شان با متخصص تغذیه خود صحبت کنید.






















منبع: selection Juillet
ترجمه: محمدرضا علیزاده







روزنامه سلامت ( www.salamat.ir )


لیست کل یادداشت های این وبلاگ