سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دانشمندان در میان مردم، مانند ماه شب چهارده در آسمان اند که بر دیگر ستارگان پرتو می افکند . [امام علی علیه السلام]
 
سه شنبه 89 اردیبهشت 28 , ساعت 4:7 عصر












مهمانپرست:ایران به اجرای توافق سه جانبه خوش بین است

تهران - سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه ایران نسبت به اجرای توافق سه جانبه و بنده های دهگانه بیانیه مربوط به آن کاملا خوش بین است، گفت : با اجرای این توافق، فضای سازنده ای برای همکاری های بیشتر ایجاد می شود.


به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، تنها در فاصله چند ساعت پس از حصول توافق سه جانبه میان ایران، برزیل و ترکیه در خصوص مبادله سوخت و صدور بیانیه ای با مفاد 10 گانه در این زمینه، برخی دولت ها از جمله آمریکا و آلمان چنین توافقی را غیرقابل قبول دانستند و حتی مدعی شدند که این توافق نمی تواند مانع از ادامه روند اعمال تحریم های بیشتر علیه ایران شود.
"رامین مهمانپرست" در نشست خبری روز سه شنبه خود با خبرنگاران داخلی و خارجی نسبت به این موضوع گیریها تلویحا هشدار داد و گفت :در صورتی که به احتمال ضعیف و به هر دلیلی گروه وین برای انجام مبادله آمادگی نداشته باشد، مشخص خواهد شد که آنها به دنبال مبادله سوخت نبوده و نیستند .
وی افزود :‌ آن وقت جامعه جهانی اینگونه قضاوت خواهد کرد که اقداماتی که تاکنون از سوی طرف های ایران برای تامین سوخت 20 درصد در حال انجام بوده است، صرفا بهانه ای برای محروم کردن کشورها از حقوق خود بوده است و طرف های مقابل ایران در زمینه مبادله سوخت باید به همه ملت های جهان و جامعه جهانی در قبال نقض تعهدات خود پاسخگو باشند.

**واکنش غربی ها ناشی از غیرقابل انتظار بودن حصول توافق برای آنها است
سخنگوی وزارت امورخارجه در پاسخ به واکنش عجولانه برخی دولت های غربی و آمریکا به حصول توافق سه جانبه ایران-برزیل-ترکیه در خصوص مبادله سوخت، گفت: این واکنش ها ناشی از غیر قابل انتظار بودن حصول این توافق در مدت زمان کوتاه برای غربی ها بود.
وی تصریح کرد : ما عکس العمل های فوری را به حساب نداشتن وقت کافی برای تفکر بیشتر تلقی می کنیم و امیدواریم همه با دقت بیشتری به زوایای مثبت این موضوع (توافق سه جانبه) توجه داشته باشند.
وی توافق روز گذشته ایران، برزیل و ترکیه و بیانیه حاصل از آن را گامی بسیار بلند توصیف کرد و اظهار داشت: آنها اینگونه به خودشان تلقین کرده بودند که ممکن است نشست سه جانبه به راه حل و توافقی دست پیدا نکنند.
مهمانپرست افزود : تحلیل موافقت سه کشور ایران، ترکیه و برزیل برای رسیدن به یک راه حل با توجه به زمان کوتاهی که این توافق میان آنها انجام شد، برای برخی کشور ها کار سختی بود .
سخنگوی وزارت امور خارجه ضمن توصیه به کشورها برای برخورد منطقی با توافق سه جانبه مذکور، تاکید کرد: فکر می کنیم اگر به دقت و با منطق با این موضوع برخورد شود و از این رویکرد مثبت و سازنده به درستی استفاده شود، زمینه برای همکاری های بزرگتر در جهت احقاق حقوق کشور ما و همه کشورهای مستقل فراهم خواهد شد.

** وجود سوال در خصوص بیانیه در میان افراد داخل کشور طبیعی است
مهمانپرست در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی مسوولان داخلی از جمله برخی نمایندگان مجلس سوال ها و ابهام هایی را در خصوص بیانیه سه جانبه مطرح کرده اند و مدعی شده اند که این بیانیه به نفع منافع ملی نیست، گفت : اینکه برخی نمایندگان یا افرادی در داخل کشور ممکن است، هنوز سوالاتی در باره جزئیات این موضوع داشته باشند، امری کاملا طبیعی است چون که زمان محدود بود و فرصت برای ارائه توضیحات کافی و تکمیلی نبود.
وی با بیان اینکه کمتر شاهد طرح سوالات جدی در داخل کشور در خصوص توافق مذکور و بیانیه مربوط به آن بوده است، اظهار اطمینان کرد که بعد از ارائه توضیحات تکمیلی، هر گونه سوال یا ابهام احتمالی برطرف خواهد شد.
سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه سخنان خود با ارائه تاریخچه مختصری از تحولات و آنچه که در ماه های گذشته در زمینه مبادله سوخت میان ایران، آژانس و گروه وین متشکل از روسیه، آمریکا و فرانسه گذشت، گفت: با طولانی شدن زمان برای تامین سوخت مورد نیاز برای راکتور تحقیقاتی تهران دیدیم که ممکن است این راکتور با عدم سوخت مواجه شود و بنابر این به مرحله ای رسیدیم که تولید سوخت 20 درصد را در دستور کار قرار دادیم.
وی افزود: در طول این مدت کشورهای دوست از جمله برزیل و ترکیه پیشنهادی خوبی برای عملی کردن مبادله سوخت دادند و به نظر می رسید که برخی از این پیشنهادها قابلیت اجرایی شدن را دارد.
مهمانپرست در ادامه گفت: با جدی شدن برخی از این پیشنهادها، در چند روز گذشته رایزنی ها به طور فشرده ادامه یافت تا اینکه در حاشیه اجلاس گروه 15 به نظر رسید که ایران، برزیل و ترکیه به تفاهم نهایی در زمینه مبادله سوخت نزدیک شده اند.
وی افزود: لذا صبح روز دوشنبه و پیش از آغاز نشست سران گروه 15 در تهران، جلسه تحت عنوان جلسه صبحانه کاری با حضور روسای جمهوری ایران و برزیل و نخست وزیر ترکیه و تعداد از مقام های عالی این کشورها برگزار شد و پس از حصول سه کشور به توافق نهایی، بیانیه ای 10 ماده ای به امضای سه طرف رسید.
سیام / 1723/ 9012


لیست کل یادداشت های این وبلاگ